Sergej Ejzenštejn: 10 dní, ktoré otriasli svetom (1927)

Autor: Pavol Kutaj | 13.1.2011 o 8:34 | (upravené 13.1.2011 o 8:43) Karma článku: 1,78 | Prečítané:  607x

Bréráno trinásty január! Už len niekoľko má internetový archív Českého rozhlasu vo svojej ponuke pôvodnú rozhlasovú hru Friedricha Dürrenmatta Herkules a Augiášov chliev (1954). Utekajte a počúvajte túto frašku kým nevyprší čas.  Dürrenmatt totiž z Herkulesa zotrel púder. Píše nelichotivo, a uráža všetkých milovníkov klasickej minulosti. Odkúzľuje. Herkules nie je hrdina, ale hitmen. Pracuje na zákazku, je žiarlivý, vydržuje si propagandisticko-básnické oddelenie a frfle na ceny svojich marketingových expertov na lyriku. Chladnokrvné, ale s rozmerom humoru.

 

 

Vďaka Sergejovi Ejzenštajnovi je možné poučiť sa o chladnokrvnom (ale smrteľne vážnom) postoji k histórii v jeho nemom filme Desať dní, ktoré otriasli svetom.

 

Rok vzniku: 1927. Dôvod: 10. výročie Ruskej revolúcie. Ejzenštajn je bezpochyby najznámejší režisér a teoretik sovietskeho kina a jeden z prvých filosofov-tvorcov filmu vôbec. Témou tohto snímku je najväčšia spoločenská zmena v dejinách. Príbeh je založený na rovnomennej knihe amerického (sic!) komunistického reportéra Johna Reeda. Dej tejto filmovej montáže je ale väčší a začína už vo februári 1917. Vtedy sa po troch storočiach  skončila cárska vláda Romanovcov a nasledovalo krátke obdobie liberálneho režimu.

 

Film však nič nevysvetľuje. Nepovie, kto je kto. To sa pokladá za samozrejmé. Asi to však neplatilo ani pre pôvodné publikum, pretože aj boľševická smotánka neprijala tento dvojhodinový filmový kolos s nadšením. Príliš zložité a nepríliš nepresvedčivé, šomrali.

 

Odložte si prosím nachvíľku bokom dôležitosť formálnej stránky filmu. Ejzenštajnov vynález filmovej montáže - tejto plodnej salve rôznorodých obrazov (na plátne oko - potom voda voda - a v mysli diváka tretí a nový obraz: plač).

 

To čo zostane ako dokumentárna hodnota o revolúcii nie zobrazené udalosti, na to sú potrebné knihy. Najmä Peter Kenaz a jeho pôsobivá History of the Soviet Union from the Beginning to the End. Skrz film sa dostaneš do boľševickej mentalita. Dostaneš sa k naladeniu starých boľševikov, ktorí sa vynorili z podzemia. Z kanálov cárskeho Ruska. Pri modelovaní tejto mentality sú Eizenštajnove obrazy dôležitý svedkovia. Film začína chladnokrvným vyúčtovaním s ruskými dejinami. Hudobný podmaz Dmitrija Šostakoviča je pohrebný pochod.

 

Ná na-na-na-na, Ná na-na-na-na, Ná, Ná na-na...  Socha cára sa rozletí na cimprcampr.

 

A všetko s čím bola spojená predstava Ruska, je zrazu odmietnuté. Táto mentalita pokračuje v mnohých výčnelkoch. Je tu posadnutosť technológiou, železničiari a guľometníci sú zobrazení ako komunistická smotánka. Je tu feministický rozmer boľševizmu, ktorý po revolúcii zaviedol tak prevratné novinky ako potrat, rozvod či občiansky manželský zväzok. A propagandistky rozdávajú občanom noviny. Učiť sa učiť sa, učiť sa. Hodnota gramotnosti sa potom prelieva do  otázky národnostných menšín. A to, že túto otázku nechopili, stálo v rokoch 1918-1921 Biele hnutie generálov víťazstvo v Ruskej občianskej vojne.

 

10 dní, ktoré otriasli svetom je portrét nenávisti k národnej minulosti.

Ako nazvať ideálny vzťah minulosti vlastnej?

Vlastenectvo? Chladnokrvnosť? Pýcha?

 

Picture.png

Kašľať na to, že nie sú / u nijakého Ovídia ani Homéra / ľudia nám podobní,/ od sadzí čierny, od kiahní poďobaní/ .

Ja viem, / že slnko musí hasnúť, keď sa pozerá / do našich duší / zlatonosných baní.

(Vladimír Majakovskij, Oblak v Nohaviciach, prel. Ľudomír Feldek)

 

Desať dní, ktoré otriasli svetom

1927

Réžia: Sergej Eisenstein, Grigori Aleksandrov

Scenár: Sergej Eisenstein, Grigori Aleksandrov podľa mýtotvornej žurnalistickej knihy "Desať dní, ktoré otriasli svetom" John Silas Reed

Hudba: Dmitrij Šostakovič (1906-1975)

Hrajú: Vladimír Popov, Vasili Nikandrov, Layaschenko

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?