Joseph L. Mankiewicz: Frajeři a saze (1955)

Autor: Pavol Kutaj | 14.1.2011 o 9:49 | (upravené 14.1.2011 o 10:07) Karma článku: 0,62 | Prečítané:  475x

Bréráno štrnásty január: Efekt Brando! Tak vo svojej bystrozrakej eseji "Trvalé účinky Marlona Branda" nazvala Gina Piccalo (dailybeast.com) paletu čŕt, ktoré sú dodnes zapísané vo výkone - a pozor - aj v životnom štýle kopy dnešných mladých hercov: Senzitívny, ale mačo. Žurnalisticky plachý, ale metodicky upravujúci svoje emócie na presne na mieru postavy, ktorá má byť stvárnená. A na verejnosti ponižujúci herecké remeslo. Ponižujú ho na úroveň šaškárne.

 

A axióm Efektu Brando? Východiskom je poučka Konštantína Stanislavského: žiť čo najpravdivejšie v imaginárnych kulisách divadla. Herec nech nehrá strach. Nech sa bojí. A jeho mimika sa potom postará o seba sama. Toto je teória metodického herectva.

 

Ok, lady Gina Piccalo, pozrime sa na Branda samotného. Ale nie v Električke zvanej túžba (1951), ani v V Prístave (1954), ale v muzikálovom filme Frajeři a saze (1955). Prijatie tejto roly z Brandovej strany bol ťah, ktorý vzbudzuje kúsok rešpekt na strane mojej. Živiť sa hraným filmom a nechať sa prehovoriť na stvárnenie muzikálovej postavičky, ktorá spieva a tančí. Klobúk dolu. Ale tipoval som, že serióznosť Brandovho efektu určite vyprchá v postave Sky Mastersona.

 

Tento majstrovský gembler prichádza v úvode príbehu do New Yorku. Zápletka je postavená na stávke. Sky Masterson sa staví s drobným švindliarom Nathan Detroit-om (Frank Sinatra) o tisíc babi, že nenamotá misionárku Sarah Brown (Jean Simmons) nato, aby si s ním zašla na drink. Do Havany. Naobed tam a nadránom sme doma v NY.

 

(A potom, že euro-víkendy sú novinkou pod Slnkom).

 

Oproti gemblerským uctievačom náhody stoja svaly zákona a zopäté ruky usilovne počítajúce modlitby a hriešnikov. Hazardér Sky samozrejme zvedie misionárku Sarah. Nie všetko však tejto postave s Brandom v hlavnej úlohe vychádza a zo stávky sa stáva románik. A na koniec možno aj niečo viac.

 

Pôvodný muzikál vznikol v roku 1950 a býva považovaný za kontrapunkt West Side Story. Už len názov Guys and Dolls a mená charakterov májú byť svedkami kontrastu. West Side Story je neskorším a temným spracovaním hektického tepu planéty New York. Toto dielo je naopak pustopustá zábava.

 

A predsa! Je tu vážny podtón. Skús si všimnúť tému a pýtať sa nato, z ktorých miest vychádzajú jej stopy. Témou je šťastie, náhoda, hazard, neplánovanie, neplánovanie? aha protest proti racionalite priemyselnej spoločnosti, aha kulisy tradície nemej americkej komédie, ktorá sa potýkala presne s týmto masívom ťažkostí. A aha, studená vojna. Ak by sa v plánovaním posadnutom Československu roku 1950 poskúsil niekto chváliť hádzanie kockami...pardón, ranná fantázia ma zbavuje triezosti úsudku.

 

Je tu teda mrazivý existenciálny podtón, ktorý stelesňuje Marlon Brando aj v tak páperovej roli, akou je Sky Masterson. Muzikálový film je však najmä o muzike, a preto mu  dominuje kráľ Krysej svorky Frank Sinatra. A dnes? Frajeři a saze isto seknú plazmovej obrazovke s čo najväčšími rozmermi.

 

(A ak sa ti neľúbi Brando, urob si výlet do viedeňskej Volksoper a za 15 éčok si rezervuj dlhý večer. Pretože Guys and Dolls sú tento a budúci mesiac na scéne.)

 

Je presvedčivosť Marlona Branda alias Sky Mastersona taká, že dokáže posunúť vnímanie hodnoty náhody? Dokáže diváka zviesť k dobrovoľnému odovzdaniu sa princípu vrhnutých kociek, ktoré sa hrkotavo vysmievajú zásluhám?

 

Picture2.jpg

Kocky sú hodené

 

Frajeři a saze (pôv. Guys and Dolls)

Metro-Goldwyn-Meyer, 1955

Réžia: Joseph L. Mankiewicz

Scenár: Joseph L. Mankiewicz & Ben Hecht

Hudba: Frank Loesser

Hrajú: Marlon Brand, Jean Simmons, Frank Sinatra, Vivian Blaine

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?