George Méliés: Cesta na mesiac (1902)

Autor: Pavol Kutaj | 17.1.2011 o 8:08 | (upravené 17.1.2011 o 8:34) Karma článku: 1,67 | Prečítané:  666x

Bréráno 17.1.2011: "Čo sa skrýva v Tvojom historickom vedomí pod položkou >>20. storočie<<? Ako si kultivuješ senzitivitu na dejinný vývoj? Môj návrh znie: 20. storočie je jedinečné svojim monumentálnym Projektom vypestovania nového človeka. Tragédia sa začala, keď si belle époque založila ružové okuliare." Toľko profesor Alain Badiou a jeho smutná rekapitulácia uplynulej epochy z knihy Storočie. Film Cesta na mesiac je pôvabným kopnutím to brucha jeho argumentačnej línie.

Alain Badiou predvádza belle époque (čas tesne pred 1914) ako dobu nespratného techno-optimizmu, v ktorej vynález striedal vynález, cirkvi sa topili pod paľbou modernizácie, Einstein a Schönberg formulovali svoje prevratné teórie, telefón bol zapletený s kubizmom a vo víre tejto vedecko-optimistickej párty sa vymyslel monumentálny projekt, ku ktorému sa upínali myšlienky všetkých.

Nový človek bude porodený vedou. Rasovo? Triedne? Geneticky? Sociálnym inžinierstvom? Veľkí plánovači si brúsili kružítka.

Prednášky francúzskeho profesora Badiou vyšli v knihe Storočie a spomenul som si na ne, keď ma k smiechu priviedol prvý prvučičký sci-film. Tým je Cesta na mesiac od francúzskeho divadelníka George Méliésa. Má len 14 minút. Situovaný je medzi laboratóriom kúzelníkov a mesačným povrchom. To čo sa v ňom odohráva je jedna veľká groteska o technickej prevahe.

 

Režisér Méliés stojí v kontraste voči vynálezcom kinematografu - bratom Lumiére. Méliés reprezentuje film ako spôsob suspendovania reality. Film ako prenesenie divadla na plátno. Lumierés film predvádzali ako umocnenie reality. Film ako druh dokumentárnej fotografie. Prvá križovatka filmu je križovatka medzi ilúzívnym a faktografickým živlom.

 

Ale naspäť k otázke historického vedomia. Uznávam, že je hodnotné rozparcelovať životopis kultúry do jednotlivých periód a získať tak celistvý obraz, ktorý prekováva nabifľované reálie z hodín dejepisu.

 

Díky profesor Badiou. Ale jednotlivé svedectvá - dnes je ním Cesta na Mesiac - majú rušivý efekt. Aj keď je belle epoque najmä chorobným záchvatom viery vo fyziku a eugeniku, predsa len nie je prvý sci-fi film z roku 1902 žiadnym chválospevom vedy. Je tým, čím má poriadneme sci-fi byť. Skepsou. Aj keď v tomto prípade ide o skepsu, ktorá sa smeje.

 

Hm, dá sa súhlasiť s tým, že 20. storočie je éra Veľkých projektov? Alebo je jeho esencia inde?

 

 

 

Trips.jpg

 

Cesta na Mesiac (Le voyage dans la lune)

uviedol George Méliés, 1902

Réžia: George Méliés

Scenár: George Méliés, Gaston Méliés

Hrajú: George Méliés, Victor André, atď.


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Počet pohotovostí má klesnúť na polovicu

Ministerstvo zdravotníctva chce pohotovosti presunúť najmä do nemocníc, kde majú byť prepojené s urgentnými príjmami.

KOMENTÁRE

Aká môže byť cena za rušenie pohotovostí

Z reality sa nedá odmyslieť ani zneužívanie pohotovostí.


Už ste čítali?