V pôste má prsty gnostik. Z podstaty gnostickej tradície vyplýva, že si pôst netreba pomýliť s diétou. Diéta j cesta ku kráse / zdraviu tela.
Gnostistický postoj telo zavrhuje. Gnostik nepestuje fyzickú krásu, lebo pestovať fyzickú krásu je ako pestovať buriny.
Pôst je cesta k poznaniu. Metóda sebaperfekcie. Byť perfektný znamená pre gnostika byť inteligentný, nie byť elegantný. Táto významná sekta rozumu hľadá šťastie vo vlastnom egu, nie vo vonkajšom svete. A je známym faktom, že dokiaľ sa ušetrí energia investovaná bežne do metabolizmu, ego sa dokáže rozpáliť a pracovať na oveľa vyššej frekvencii.
Gnostický prúd je z Orientu. Jeho ramená zo Sýrie a Perzia sa pretekali prvými kresťanských komunitami oveľa silnejšie než sa predpokladalo do roku 1945. Povojnová archeológia zaznemanala objav celej zakopanej knižnice askézy. Miesto: Nah Hammadi, Egypt.
Nenávisť voči fyzickému svetu a spoločnosti viedla gnostika k životu v ústraní. Budem sám so svojou nenávisťou voči materiálnych statkom, politickej realite a spoločenským povinnostiam.
Ide mi len o gnózu - tajné poznanie. Prvé tajomstvo je, že ľudská situácia je definovaná ako zajatie. Duše je uväznená reťaziach gravitácie. Zabúda na podstatné fakty, pretože ňou zmietajú hlúpe vášne, náklonnosti, úspechy, hostiny, práca a iné diabolské spoločenské a politických dôsledkov.
Excelentný dobový gnostický text je Hymna o perle, pravdepodobne z 1. storočia, ktorá je elementom apokryfnom evanjelia Apoštola Tomáša. Hymna o perle je chvála hladu. Hrdinom je Princ zo spiritualistickej Perzie, ktorý je povolaný k zisku perly v Egypte. Perla je zahrabaná v nebezpečnom Egypte. Princ však začne hodovať spolu s Egypťanmi a spadne do žumpy fyzického živlu. Pretože egyptské sladkosti zaliali ako ťažké gravitačné splašky jediný hlas a iskru, ktorú nosil v sebe. Namiesto toho, aby získal perlu sa stal otrokom Egypta.
Prestal poznávať a spomínať. Zabudol, že musí vojsť s ohniskom koncentrácie do seba. A vo vnútri musí byť ticho, aby zaznela hudba poznania.
Dokiaľ je tu orchester trávenia, nie je pre gnostika možné dobrať sa pravdy. Samozrejme, Perzský kráľovský Otec mu poslal list, v ktorom mu pripomenul jeho ozajstnú totožnosť:
Si Princ poznania, nie otrok lahôdok.
Rodokmeň pôstu má aj gnostických predkov. A tí mali pôst za vedeckú metodológiu, nie na telesnú kozmetiku.