reklama

Apokalypse Again

Dobré ráno, 26.02.2010: Apocalypse Now (Francis Scott Copolla John Milnius, 1979) nie je len: "I love the smell of napalm in the morning...That smell, you know that gasoline smell...Smells like...victory." Toľko podplukovník Wilgore. Tam, kde začínajú korene apokalyptického žánru je aj veta "Nebuchadnezzar king of Babylon came to Jerusalem and besieged it." Toľko prvý verš prvej kapitoly najdôležitejšej Apokalyptickej knihy (Daniel, 165pnl). 2150 rokov a Coppola ostal verný žánru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Termín Apokalyptein je z gréčtiny. Tradičný preklad pochádzajúci z prekladu Jánovej Apokalypsy znie Zjavenie. V slovenčine však podľa mňa netriafa klinec úplne po hlavičke. Koreň kalyptein [v pozadí je koreň "kel", z ktorého vzišlo "hell" i "cell"] znamená zakryť, prikryť, skryť, kryť. S predponou apo by sme sa dostali k odkrývaniu, ale už Gréci používali apokalyptein v zmysle fyzicky strhnúť závoj, šat. Teda skôr obnaženie, vyzlečenie alebo strhanie namiesto zjavenia.

Apokalypsa je strhávanie vrstiev. Ale čoho? Namierená proti neznesiteľnej politickej realite, apokalypsa bola vždy alternatívou voči režimu a jej autor nikde nie je pro-režimným básnikom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nečudo, že ako žáner sa rodí v bývalom izraelskom kráľovstve. Po páde Babylona [539pnl] a návrate Židov z exilu [538pnl] sa očakávaný "návrat kráľa" odložil na neurčito. Po istom čase prisli Gréci a s Alexandrovým výbojom vznikla nová teritoriálna jednotka helenistickej civilizácie. A Židia v Impériu sa ocitli na križovatke: Zvoliť za a) integráciu alebo je prispôsobovanie sa zradou seba, spoločenstva, Zmluvy s Jahvem. Ako to písal Ján Kollár? "Meze vlasti nerozborné…jsou jen mravy, řeč a mysli svorné.“ Voľbou b) je teda separácia s možnosťou povstania.

Autor najdôležitejšej biblickej apokalyptickej knihy Daniel je niekde v roku 165-164 pnl a má pred očami rozklad židovských mravov, reči a svorných myslí. Pogréčťovaní Židia si nechávajú fyzicky upravovať obrezané predkožky, len aby neboli na smiech v gréckom gymnáziu. A ortodoxní ochrancovia identity pľujú na integrovaných nálepkou "helenismos".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor knihy Daniel konfrontuje sľub a fakt. Podľa sľubu z Písa máme byť politický dravci regiónu, ach rod Dávidov. Faktom ostáva, že sme vechťom Antiocha IV. Epifanesa (175-164pnl).

Je potreba strhnúť vrstvu bolestivého povrchu. Niekde v srdci temnoty musí byť spravodlivosť.

Pohľad do spätného zrkadla. Kde je analogická historická situácia? Nuž, pre Izraelca v roku 165pnl je to v spomenutom čase prvého babylonského zajatia za času iného hrozného prezidenta sveta - Nebukadnesar II (605-562pnl).

K tomuto pohľadu je potrebná erudícia. Aj Kurtz v Coppolovom filme erudovane recituje poéziu a díva sa s rozkošou ponad krajiny epoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tomu je taktiež potrebná extáza. Podnebím apokalypsy nikdy nie je chladný realistický pohľad.

A apokalyptický koniec sveta? Aj to je alternatívne riešenie. A útecha. V prípade, že sa s postojom podplukovníka Wilgora [postoj: momentálna politická situácia "smells like victory"] nevyjednáva.

Obrázok blogu

William Blake, Nebukadnesar, 43.02 x 60.33 cm

Minneapolis Institute of Arts

Literatúra:

McGinn, Bernard and Collins, John J and Stein Stephen J. ed. The Encyclopedia of Apocalypticism: The Origins of Apocalypticism in Judaism and Christianity. New York: Continuum, 2000.

Pavol Kutaj

Pavol Kutaj

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Interpret and receive reward! (The Aggadah) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáFilmHistória

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu