Synku, synku, písal Gelasius. Politika je zóna praktickej nevyhnutnosti. A v tejto nevyhnutnosti hrozí oslepujúce nebezpečenstvo baženia po moci. Nezabudni, že okrem politickej zóny existuje aj zóna bezpodmienečného šťastia. Tou je zóna sakrálity a majú ju na starosti kňazi. Tak je to synku, písal Gelasius:
Existujú dve moci, vznešený Cisár, ktoré hýbu týmto svetom. Je tu sakrálna autorita kňazov a je to kráľovská moc. Z tejto dvojice je prvoradá moc kňažská. Kňazi sú totiž zodpovední za finálne vyrovnanie účtov dokonca aj pre kráľov ľudí. Posledný súd je fakt. Vieš, drahý synku, že je ti dovolené úctyhodne sa ujať vlády nad ľudstvom. Ale, v sakrálnych záležitostiach sa len pekne pokloň pred lídrami kňažstva - a oni ti poskytnú prostriedky nevyhnutné k tvojmu večnému šťastiu.
Vcelku sila, ak sa vezme pohľad na praktické rozloženie síl. Gelasius píše z Ríma, smer na Byzancia, z mesta v rozklade smerom do pompézneho Konštantínopola.Završuje tak jednu z osí západu, ktorou je separácia mocí, známa aj ako teória dvoch mečov. Kráľ nie je kňaz, kňaz nie je kráľ.
Zaujímavé je, že veľký vplyv na tejto latinskej deľbe moci má práve Africká tradícia. Ako to?
1. Severozápadná Afrika hovorila výlučne latinsky a nie grécky, ako bolo zvykom ešte aj v mestskom Ríme
2. Severozápadná Afrika je dodnes geopoliticky oddelená morom a púšťou
3. Zo Severozápadnej Afriky pochádzajú prvé kresťanské texty originálne písané v latine; Rovnako tak prví rýdzo latinský otcovia
4. Politický systém Severozápadnej Afriky v tej dobe nepoznal tradíciu svätého kráľovstva (Byzancia) a fungoval výlučne republikánsky
Jednou z matiek Západu je Severozápadná Afrika.